10

Snydepelse

At handle i den lokale Rema 1000 er en blandet fornøjelse af flere forskellige grunde. Butikken er grim og ucharmerende, til gengæld er personalet som hovedregel glade og positive. Deres pålægsmontre er, på forunderlig vis, undsluppet alle deres hidtidige forsøg på at adminstrere sidste salgsdato, til gengæld er udvalget af grøntsager bredt og varieret. Deres priser er vel gennemsnitsligt rimelige, til gengæld har tilbudsskiltene en tendens til ikke at stemme overens med den pris, som er læst ind i kassen og sådan kunne jeg blive ved.

En af hovedforklaringerne på, hvorfor jeg med mellemrum er at finde derhenne er, at den ligger små 300 meter henne ad vejen, så det er nemt og hurtigt, når jeg skal hente mælk og andre uopsættelige fornødenheder.

I dag toppede deres ekvilibristiske evner til at overleve med så ringe servicetilbud til potentielle kunder. Jeg købte 10 forskellige varer og 3 af dem viste sig, at have forkert pris indkodet i kassesystemet – naturligvis i deres favør.

At overleve er ingen kunst, hvis man har en gennemsnit på 34 kroners overpris på hver 10 varer, som løber hen ad båndet og forbi fotocellen.

Jeg tjekker aldrig mine boner. Jeg gider ikke, så i dag var en ganske særlig dag. Jeg kedede mig og talte for sjov sammen, mens jeg smed varer i kurven, hvorfor totalbeløbet undrede mig en del. Det viste sig oven i købet, at den ene fejl var en, som jeg allerede i sidste uge gjorde opmærksom på, men jeg kan pludselig se fordelen i ikke at rette prisen.

Et forsigtigt skøn over antal kunder i butikken hver dag, gør ved hurtig hovedregning bestyreren til millionær indenfor den nærmeste fremtid. Nu venter jeg bare på, at han kommer trillende i den sidste nye Mercedes, næste gang jeg parkerer min bedstemorbil dernede. Så håber jeg, at han husker at sige tak for bilen.

Du vil sikkert også kunne lide