16

Tvangsdegraderet

Jeg er mor til et barn på friskole. Jeg er også ansvarsbevidst borger i det danske samfund. Jeg er endda en af dem, som ind imellem kan forekomme lidt frelst, fordi jeg som udgangspunkt altid gerne vil det rummelige og det rigtige.

Jeg er en af de forældre, som bevidst har foretaget et valg på min datters vegne. Jeg har uden at tøve, besluttet mig for, at hun vil have godt af et skoleliv, som er anderledes end det, som tilbydes i den danske folkeskole.

Jeg var utilfreds. Jeg lænede mig ikke bare tilbage og ventede. Jeg forsøgte at handle. Jeg forsøgte at ændre og flytte på de ressourcer, som var til rådighed. Jeg var engageret. Jeg var med i forældreråd, aktionsgrupper og jeg var rummelig – altså lige indtil jeg ikke længere var det. Jeg løb nemlig sur i de præmisser, der er i den danske folkeskole. Klassekvotienter, som er alt for høje kombineret med det fælles ansvar vi har i forhold til vores fremtid, nemlig børnene af i dag og deres krav på et læringsrum, som rummer plads, udfordringer og tid, blev til sidst inkompatible størrelser og jeg tog konsekvensen og flyttede mit barn til en friskole.

Vi blev målt og vejet. Vi var til interview, hvor vi blev spurgt om dette og hint og vi havde tilmed en 3-måneders gensidig prøvetid (ja, vi kunne smides ud igen, hvis vi ikke matchede resten af gruppen). Vi skulle gøre rede for hvorfor, vi havde ansøgt om plads på netop denne skole, for der var et stort og fælles ønske om, at der udelukkende kom elever med forældre, som i hjertet troede på det værdigrundlag, som er skolens fundament.

Sådan var udgangspunktet og jeg kunne lide det.

Prisen for en plads på skolen er ikke højere, end den kan overkommes for de fleste og der er afsat en vis procentdel pladser, forbeholdt de elever, som ikke har økonomisk mulighed, men en ideologi, som matcher skolens ånd, hvorfor de så kan ansøge om friplads, men udgangspunktet er det bevidste valg. Et tilvalg.

Ydermere er vi en friskole, hvis værdisæt er baseret på troen på, at alle børn rummer potentialer for læring, hvis de bliver givet fornuftige rammer. Vi tror også på, at der skal være plads til at være en smule ???skæv???. Der skal være plads til, at man har behov, som er anderledes end sidemandens. Det sidste både socialt og fagligt. Rummelighed er nøgleordet og det er ikke kun ord på et stykke papir, men noget vi har lovet hinanden skal udleves i praksis.

Kærlighed, opmærksomhed og en tillid til, at alle mennesker rummer det gode, har hele tiden været bærende for skolen og dermed en del af elevernes hverdag.

Friskolerne er blevet trængt økonomisk. Der er besparelser alle steder i samfundet og det har bl.a. ramt de tilskud, som har været en bærende del af fripladserne på Olines skole. Det er heller ikke længere muligt, at være selektiv og dermed have indflydelse på, hvem der kommer ind i de forskellige klasser. Det er økonomi frem for ideologi. Det er blevet budget mere end børn og deres trivsel og vi er godt på vej mod en udvikling, som til forveksling ligner den, som den danske folkeskole er endt i. Også hvad angår klassekvotienterne.

Udviklingen er trist, men sammenholdt med Marie Hjordals artikel i Politiken, hvor S nu vil tvinge privatskolerne til at optage ressourcesvage elever, bliver det endnu mere trist, for netop vores skole var tidligere rummelig nok, på både tid og antal elever, til at tage ressourcesvage elever ind og give dem gode oplevelser, som forvandlede deres timer i læringsrummet til en fornøjelse frem for en pine. Vi har masser af succeshistorier at berette, men de bliver færre og færre i disse år, fordi tilskud barberes og antallet af elever dermed stiger. Det giver færre ressourcer på voksenfronten og dermed havner vi i en spiral, som i sidste ende kommer til at ligne den, som den danske folkeskole for længst er blevet tabt i.

Kald mig bare hvad du vil, men som forælder kan jeg bekymres på Olines vegne og som samfundsborger kan jeg også bekymres for, om laveste fællesnævner igen skal være bestemmende for den kvalitet, jeg helt bevidst vælger at betale for hver måned. Den kvalitet, som netop rummede alle de elementer, som nogle af vores mest udsatte vogtere af fremtiden, nemlig de ressourcesvage børn, tidligere kunne nyde godt af. Hvor er det dog ærgerligt.

Du vil sikkert også kunne lide