Kilmarnock Arms Hotel

Vi havde lidt problemer med adressen til hotellet, hvor vi skulle overnatte den første nat i Skotland. Vi skulle bo i Port Erroll, men Åse, vores trofaste GPS, nægtede at finde stedet. Vi endte i Boddam, lige syd for Peterhead. Ikke i Port Erroll.

Så var vi lidt på Herrens Mark, men med is i maven og en tro på, at alting nok skal lykkes, hvis man bare tror tilstrækkeligt på sig selv, endte vi med at køre direkte til hotellet, som lå på Bridge Street i Cruden Bay (læs endelig omtalen på Wikipedia, for de danske vikinger har formentlig givet navn til byen) og ikke Port Erroll. Det kunne en lokal til gengæld opklare, for stedet havde, indtil 1924, heddet Port Erroll, men hed nu Cruden Bay. Officielt, that is, for stedbetegnelsen kunne lige så godt være det ene, som det andet. Port Erroll lå nede for enden af vejen overfor hotellet. Så meget for at finde vej, men jeg fik nu krammet på netop det allerede dagen efter.

KilmarnockArms Hotel havde jeg valgt, fordi det så frygteligt hyggeligt og meget autentisk ud. Jeg ville gerne, at vi skulle bo på noget, der kunne ligne min forestilling om en skotsk landevejskro og det må siges at lykkes her.  Vi kunne parkere bilen lige udenfor hotellet (det er os, der holder bagerst på billedet ovenfor) og lige indenfor  lå pubben, hvor de lokale får en tår over tørsten og vi blev anbefalet at spise frokosten.

Det er ikke nye møbler, du finder inde i pubben. Det er til gengæld et venligt og imødekommende personale, som med det samme gør deres yderste for, at du skal føle dig tilpas. Vi spiste en god og rigelig frokost, mens vi ventede på, at vores værelser blev klar.

Hotellet er ikke stort. Der er 14 værelser. Vi havde bestilt to af dem og vi grinte godt, da vi skulle op til dem, for det er Fawlty Towers om igen. Op og ned og ind og ud. Krinkelkroge og små trapper førte os op på første eller anden eller måske i virkeligheden halvanden sal, hvor vi fik tildelt to dejlige værelser. Vores var med udsigt til haven.

Trapperne fortsatte nærmest uendeligt og gik lidt op og lidt ned…

På værelset havde vi udsigt til hotellets Beer Garden. Om sommeren er haven velbesøgt, men i efteråret er den stille. Nede for enden af plænen løber et lille, klukkende vandløb. Det skulle vi senere, på en dejlig spadseretur gennem byen, finde ud af, løb direkte ud i Nordsøen.

Bemærk gerne, at tæpperne er ens på gang og værelse. Ternede. Skotskternede. Og farverne er vel i grunden noget gustne, men de passede som fod i hose og hyggeligt var det. Der var sirligt, rent og pænt og badeværelserne var nyistandsatte og lækre. Vores var med badekar, som fik visit af mig senere på aftenen.

Inden vi nåede så langt, var vi enige om, at vi måtte ud at se på omgivelserne. Byen er lille, men med en verdensberømt og velbesøgt golfbane og ikke mindst en strand, som er populær om sommeren. Hotellet er velbesøgt året rundt og det er ikke – kunne vi snart konstatere – på grund af shoppingmulighederne, men sikkert på grund af de smukke og hyggelige omgivelser.

I Skotland siges det, at man kan opleve alle fire årstider på én dag. Det skulle vise sig at være tæt på sandheden.

Vi nåede at opleve voldsomme regnskyl, små, milde byger og høj sol og det hele i konstante og hurtige skift. Vi oplevede på intet tidspunkt dårligt vejr. Jo, kortvarig regn, men efter et øjeblik skinnede solen igen og vi opholdt os meget ude, men rendte aldrig ind i voldsom regn, men kun småbyger. Når det gik løs for alvor, var vi tilfældigvis indenfor og det varede aldrig mere end et par minutter. Bagefter skinnede solen og jeg har slet ikke tal på de regnbuer, vi har set.

Vejret var faktisk væsentlig bedre end i Danmark. Mildere, mere temperamentfyldt, men med skønne temperaturer og blide briser. Det kunne også ses i landskabet. Haverne stod stadig smukke med blomster. Markerne var ny-høstede og stadig gule af stubbe og overtøjet kunne rigeligt være en sweater på de fleste tidspunkter.

Aftenen blev tilbragt på hotellet. Vi spiste i restauranten, som lå med smukt kig til haven og med en lækker, let og smuk indretning. Vi fik utrolig lækker mad serveret af søde, smilende og ualmindelig imødekommende tjenere, som virkelig forstod at hygge om gæsterne på en diskret og meget rar måde. Maden var af en standard, vi slet ikke havde forventet. Det var gourmetmad af høj klasse og vi nød, at vi hele tiden var omgivet af diskrete, smilende tjenere, som opfyldte hvert eneste ønske, vi måtte have. Sikke en køkkenchef og sikke et gulvpersonale.

Morgenmaden var akkurat lige så overdådig og generøs, som aftenens menu var uovertruffen lækker. Der var et stort menukort at vælge frit fra og havde man specielle ønsker, skulle man bare nævne dem, så blev de opfyldt. Vi var imponerede af både udvalg og imødekommenhed.

Jeg håber, at hotellets ejer er klar over, at han/hun har et fantastisk personale. De fortjener mange roser. De gjorde vores ophold til en skøn oplevelse. De interesserede sig oprigtigt for vores velbefindende og de ville så gerne, at vi skulle forlade Cruden Bay med lyst til at vende tilbage. Det lykkedes dem. Vi drømmer allerede om næste gang.

Praktiske oplysninger:

Jeg havde planlagt og booket alting hjemmefra. Lone var en god hjælp, for jeg er uerfaren udi kunsten at være velforberedt og have planlagt i forvejen, ligesom vi ikke er vant til at rejse med fly. Nu fik vi prøvet det hele og det skulle vise sig, at alting fungerede helt, som vi havde planlagt.

Flybilletter havde jeg fundet via Momondo og et par uger før afrejse. Har man is i maven, kan man sikkert vente endnu længere og måske finde endnu billigere billetter, men vi endte med city-hopper med KLM og det fungerede upåklageligt. Vi tjekkede ind online dagen inden afrejsen. Det gjorde vi både ud og hjem. Bagagen indleverede vi i Aalborg Lufthavn og modtog efterfølgende i Aberdeen, da vi landede der nogle timer senere. Mellemlandingen i Amsterdam foregik uden bagagen, som selskabet sørgede for at flytte til flyet til Aberdeen. Det var nemt og bekvemt og det fungerede på samme måde hjem.

Hotellet fandt og bookede jeg på Booking.com ligesom resten af turens hotelophold er fundet og betilt på siden. Jeg holder meget af, at det er muligt at booke, men også afbestille med kort varsel og jeg har anvendt siden til sommerens hotelophold også. Det er nemt og bekvemt.

Bil lejede vi hos Enterprise via Rentalcars. Da vi ankom i lufthavnen tog det kun et øjeblik at finde deres skranke, hvor vi fik udleveret nøglen til en ren, fuldt tanket bil, som bragte os sikkert og behageligt rundt i en lille del af Skotland i de fem dage, vi var derovre.

Du vil sikkert også kunne lide