4

Hent hende endelig…

Yngste skulle have hj?lp til lektierne tidligere. Br?kregning. Jeg styrer for vildt, n?r det kommer til br?kregning, men indr?mmer gerne, at jeg ikke er begavet med det st?rste p?dagogiske talent, hvilket blev ret tydeligt, efter ganske kort tid ved sofabordet?

– Mor, jeg synes du er et fjols!
– N??
– Du forst?r ikke at forklare hvordan man g?r?
– Du h?rer bare ikke efter? det er derfor!
– Du har lige forklaret, at?
, og s? genfortalte barnet minuti?st og pr?cist, hvad jeg havde forklaret for et ?jeblik siden.

Bagefter vendte hun sig mod mig, med halv citronmund og sagde: ?? og fattede du bare en meter af det der, skal du have en medalje? jeg gi?r!?, hvorefter jeg m?tte gi? fortabt, for jeg fattede i sandhedens tjeneste heller ikke meget af det. Jeg kan bare ikke g?re det bedre. Jeg ER talentl?s, n?r det kommer til at forklare noget, som er indlysende for mig selv. Jeg b?r ?ve mig, siger hun?

En skolekammerat skal have en f?dselsdagsgave i morgen. Han skal have et gavekort ? det bliver ikke mere uopfindsomt. Jeg foresl?r smukt papir, dryp af en svimmelhedsfremkaldende parfume, stjerner, b?nd og glansbilleder, glimmer, perler, hindb?rr?de kys og smukke bogstaver.

– Du er komplet latterlig! Jeg napper en kuvert, f?rdig!
– Du kan sgu da ikke aflevere en kuvert med hans gave inden i. Det er da bare for trist?
– Vil du se?
– Det er da for trist!
– Du er h?bl?st bagefter? du er bare s? meget bagefter, at du aldrig indhenter mig.

Jeg burde i den grad l?be st?rkt. For at indhente hende, alts?. Tilsyneladende er det alligevel halsl?s gerning, hvorfor jeg i stedet vil g?re noget helt andet?

Jeg g?r snart hen i hj?rnet, s?tter mig med pen og papir og forfatter en klage. Jeg har f?et en fejl-leverance, som p? ingen m?de lever op til mine forventninger og n?r den slags er tilf?ldet, plejer der at v?re bytteret. Jeg har k?bt med den udvidede service- og bytteretsgaranti, hvorfor jeg vil bede dem komme snarest og afhente deres gods.

Det kan kun g? for langsomt?

Du vil sikkert også kunne lide