Fra Danmark til Frankrig

Fra Danmark til Frankrig gik turen naturligvis gennem både Tyskland og Belgien. Vi rejste senere end vi nogensinde før har gjort og det betød faktisk en del for trafiktætheden.

Omkring byerne var der naturligvis trafik og Hamborg er stadig pakket ind i store anlægsarbejder, så det koster lidt tålmodighed at komme gennem byen. Vi synes, at det gik stort set smertefrit.

Vi mødtes med vores rejsefæller lige syd for Hamborg. En stor rasteplads dannede baggrund for den frokost, vi havde medbragt hjemmefra.

Vores mål den dag var Recklinghausen, hvor vi havde booket overnatning på Hotel am Quellberg. Hotellet lå i udkanten af byen og ved siden af en bygning, som tydeligvis var i forfald. Ikke det mest charmerende sted, men det var billigt og vi ankom sent og fandt hurtigt en restaurant at spise på, hvorefter vi blev enige om at gå tidligt i seng.

God og rigelig morgenmad

Efter en god nats søvn var vi klar til at bide skeer med lidt mere motorvej, men først skulle vi lige have lidt morgenmad.

Man kan sige meget om hotellets beliggenhed og dets omgivelser. Man kan nok heller ikke prale af interiøret, men alt var rent og pænt og personalet utrolig venligt og imødekommende. Morgenmaden var god og rigelig og tanket op på skønt brød, ost, marmelader og frisk frugt, var vi klar til endnu en dag på motorvej.

Belgien revideret

Belgien er normalt temmelig begivenhedsløst, men denne gang var ruten lagt, så vi undgik Paris, så vi kom en anden vej gennem landet, vi normalt finder helt og aldeles charmeforladt. Det er slut nu, hvor vi kom gennem Ardennerne.

Det ene smukke landskab afløste det andet, mens vi langsomt ændrede mening om Europas kedeligste land.

Pitstop i Ardennerne

Vi spiste på Restaurant La Baraque de Fraiture i Vielsalm oppe i Ardennerne. Smukt sted. Tåget, så udsigten var væk, men det var tydeligt, at det var en skisportsted vi var ankommet til. De var i gang med at gøre klar til sæsonstart og vi kunne sagtens fornemme den stemning, der helt sikkert er en vinterdag med sne.

På vej videre åbnede landskabet sig for øjnene af os og vi blev hurtigt enige om, at vi en anden gang gerne ville bruge lidt tid her. Det kunne sagtens blive lige her, vi tog en overnatning eller to, for der var virkelig smukt.

Videre mod Champagne

Vores næste stop på rejsen var Auberge Saint Fergeux, som ligger midt i Champagne i Frankrig. Turen var begivenhedsløs, men smuk og vi ankom i fin tid til den lille landsby Gionges.

Vi havde bestilt aftensmad på stedet, for vi vidste, at vi ville være trætte af dagens køretur og at skulle ud og køre efter en åben restaurant var uoverskueligt. Til gengæld var tilbuddet om en tallerken fuld af stedets specialiteter særdeles tillokkende og sådan blev det.

Vi spiste udenfor i den lune aften

Stedet producerer alt du kan komme i tanke om der involverer gæs. Dem var der et utal af på bagsiden af gården, hvor de fik tiden til at gå med at æde og skræppe vredt af hinanden, og på vores tallerkener var deres fætre endt.

Der var et skønt udvalg af postejer og ja, der var også foie-gras, som jeg elsker.

Efter en fransk bonde engang forklarede mig, at de ikke alle tvangsfodrer gæssene, spiser jeg den lækre spise med velbehag, når jeg er sikker på, at leveren er udviklet ved frivillig spisning. Det er den bl.a. på denne gård og den smagte fantastisk, ligesom resten af specialiteterne var rigtigt gode.

Vi sørgede for at købe lidt minder med

Vi gik i stedets udsalg og forsynede os med lidt af de gode sager. De skal nydes i godt selskab på et senere tidspunkt.

Kenneth og jeg gik på opdagelse ovre ved landsbyens lille kirke. Der skete ikke meget og desværre var kirken låst, men vi fik rørt benene lidt og fik indtaget lidt frisk luft efter dagens lange køretur.

Mad, vin og seng

Bagefter satte vi os og nød aftenens menu med et glas vin og siden en god kop kaffe, inden vi tørnede ind for natten.

Vi sov dejligt oppe under taget og næste morgen var der petit dejeuner i spisesalen i den tilstødende bygning. Igen en god og rigelig morgenmad, som satte os i stand til at give os i kast med de sidste kilometer inden vores endelige destination.

Champagne – det smukkeste distrikt at køre gennem

Vi fik en virkelig smuk tur gennem Champagne på vores sidste morgen, inden vi skulle ankomme til vores endelige feriedestination. Verden var først ved at vågne, da vi kørte ud af en lille smalsporet vej midt i ingenting.

Champagne

Vinmarkerne bredte sig ind og ud mellem landsbyer og det var tydeligt at se, at her i distriktet dyrkes druer til den champagne, jeg elsker at drikke.

En dagskørsel tilbage

Vi havde små otte timer tilbage på vejen, inden vi ankom til feriehuset, vi havde lejet i to uger, så der var ingen tid at spilde.

Resten af turen var helt problemfri og vi ankom ved fem-tiden lørdag eftermiddag til den lille landsby, vi skulle bo udenfor. Vi fandt nemt ud på landet ad små ensporede veje og blev modtaget af Madame, da vi ankom til stedet.

En hurtig gennemgang af de vigtigste funktioner, affaldssorteringen på stedet og vi var klar til at tage hul på to ugers stilhed.

Landudsigt

En time senere kom vores rejsefæller

Vi havde tilsyneladende ikke enige navigationssystemer, så vi var meget hurtigt kommet foran de andre og vi ankom da også en god times tid før, de kom. Den brugte vi på at komme på plads i huset, som var helt igennem fantastisk.

En enkel og smuk indretning. Dejlige omgivelser. Skøn pool. Figner og druer lige udenfor døren. Alt, hvad vi kunne ønske os.

Da de andre ankom, blev der hurtigt handlet ind til en skøn og lækker aftensmad bestående af ost, pølse og vin. Vi skålede for en god ferie og så var festen faktisk også forbi. Vi var alle brugte efter en lang dag i bil, så vi sagde godnat og glædede os til at mødes til morgenmad og feriestart den kommende morgen.

Vi var så klar :-)

- tak fordi du havde lyst til at læse med i dag -

Få de sidste nye opdateringer fra bloggen enten på FACEBOOK eller på BLOGLOVIN. Jeg kan også følges på Instagram.

Du vil sikkert også kunne lide