Vi tog vejret alvorligt

Vi tog vejret alvorligt tirsdag formiddag og opgav at satse på ude-aktiviteter. I stedet pakkede vi bilen med det mest nødvendige og begav os ud på tur. En tur uden retning og mål. Bare ud og opleve det, der kan opleves mellem bygerne, der i høj grad prægede vejret i går.

Jeg var chauffør, så jeg tog turen langs kysten og svingede så mod færgen til Feggesund, men fortrød, da Kenneth lød mindre begejstret med udsigten til en færge, end turen ad de smukke landeveje. Det var heldigvis nemt at fortsætte. Og fortsætte …

Efter et par sving eller tre kom vi forbi en fristelse, der simpelthen blev for stor. En dæmning. Et sted, hvor man gerne måtte passere under forudsætning af, at man ikke var for tung.

Stedet mindede om Bjergets Vej inde mellem Østerby og Gjøl og den tur elsker jeg. Den er ganske særlig. Man kører langs fjorden på en smal dæmning og det her sted lignede, så selvfølgelig kiggede vi kun én gang på hinanden, inden vi ændrede kurs og drejede ned mod Dæmningen.

Langs Limfjordens oprørte vande

Vi kørte på dæmningen mellem Limfjorden og Østerild Fjord og det føltes magisk. Vi kørte, følte vi, i vandspejlet. I hvert fald i noget, der føltes som nærkontakt med fjordene.

Vi gjorde holdt, steg ud og beundrede udsigten, som var bjergtagende og helt anderledes end noget andet, jeg har oplevet i Danmark. Som på Bjergets Vej, men bedre. Mere råt. Mere uspoleret. Mere mere …

Vi mødte en modkørende. Selvfølgelig gorde vi det. Ingen af os skulle forsøge os med at passere hinanden. Der er omtrent kun et hjulspor på Dæmningen, men der er heldigvis lavet små lommer, hvor vi kan trække ind, når det er nødvendigt, så det gjorde vi og benyttede endnu en gang lejligheden til at beundre fjordene og i det hele taget landskabet.

Jeg elsker fjorden. Jeg ville faktisk nok foretrække at bo ved fjorden frem for at bo ved havet. En fjord gør mig glad og giver mig lyst til at slå mig ned. Der er noget ved landskabet, der taler til mig.

Lige derovre …

Lige derovre i Hovsør, rundt om pynten, ligger faktisk et udlejningshus. Midt i ingenting. Kan man lide det og har man mod på at udforske fjorde, nyde naturen og i det hele taget bare være tæt på vand, er det altså et virkelig smukt sted.

Vi fortsatte dog videre ned ad det, der nu var blevet til Hovsørvej. Ned mod fastlandet og ind mod Hov.

Lønnerup Fjord

Vi gjorde igen holdt ved Lønnerup Fjord, hvor jeg beundrede fuglelivet. Knopsvaner, blishøns og toppet lappedykker så vi. Særligt svanerne var der mange af.

Et øjeblik senere var vi forbi fjordene men fortsat med kig til Mors det fjerne, da vi kørte ad små landeveje i retning af Sennels og siden Thisted.

Der fra fortsatte jeg ad gammelkendte landeveje. Jeg har kørt den nordlige del af Danmark tyndt i de atten år, jeg var tegnsprogstolk, så der er ikke mange hjørner, jeg ikke kender bare lidt til. Derfor er det altid så vidunderligt at have tiden til de små sideveje. Dem kommer man sjældent ad på en deadline.

Vi endte på Mors. Bare fordi vi kunne. Vi kørte på tværs af øen fra Vilsund. I virkeligheden var kursen stik syd, men vi tager altid den nærmeste omvej, så det tog lidt tid og en del svinkeærinder, inden vi nærmede os Nykøbing Mors og så drejede vi lige til højre i stedet for til venstre. Bare fordi …

Dige Lavpris i Øster Assels

Vi besøgte Dige Lavpris A/S på hjørnet af Asselsvej og Mælkevejen. Det var en oplevelse.

Der er stort set ikke den ting, du ikke kan finde i butikken. Der er varer fra gulv til loft og også varer, du ikke har set siden barndommen, vil jeg gætte på.

Vi købte beskedent ind, så det er ikke vores skyld, at den fortsat lever, men helt ærligt, så er den en tur værd, hvis du er i nærheden.

Ind og ud igen i en fart

Vi kørte ind til Nykøbing Mors, men kunne mærke, at det ikke var en dag, hvor vi ville bruge tiden på at gå og se på forretninger, så vi kørte ud af byen igen. På vejen passerede vi HAMA. Jo, HAMA som i perlen.

Fabrikken ligger lige i udkanten af byen. Jeg besøgte stedet sidste gang i 2008, hvor vi overvejede at blænde elefanten, der er udstillet udenfor fabrikken, men ikke gjorde det. Udstillingen ude foran fabrikken så ud til at være vokset siden 2008, men den fristede ikke os uden små børn og vi fortsatte op mod Vilsund igen.

En hurtig, sen frokost og så videre

Ved Thisted kørte vi ind og spiste en hurtig og beskeden, men sen frokost, inden vi fortsatte ad Aalborgvej ind til Østerild, hvor vi drejede ind på Gamle Aalborgvej.

Vi passerede Det Nationale Testcenter for Store Vindmøller og jeg skal ærligt indrømme, at det gøs lidt i mig, da vi passerede lågen ind til stedet. Der er noget meget intimiderende over synet og jeg kan ikke forklare hvorfor. Det er nok størrelsen, formatet og den lange, lige vej med mølle efter mølle. Det er svært at forklare. Det er der bare for mig, men jeg tror, at en stor oplevelse venter derude, hvis man tager på safari blandt vindmøllerne.

Vi passerede også Thylejren. Inde midt i skoven ligger den og gør ikke meget væsen af sig, men du må gerne besøge stedet. Det gjorde vi dog ikke. Vi fortsatte og gjorde først holdt ved Lund Fjord. På toppen af en bakke, var der en vidunderlig udsigt ned over fjorden.

Vi tog vejret alvorligt

Danmark er det smukkeste land at holde ferie i

Ubestrideligt. Danmark ER utrolig smuk på en sommerdag, men der er lige det med vejret, som kan drille. Og har drillet. Meget. Tirsdag var der dog opholdsvejr ind imellem og vi oplevede egentligt mere tørvejr end andet og opklaring i løbet af dagen.

Hjemme til den sene aftensmad

Vi var ikke hjemme før efter klokken 18, men det havde været den skønneste dag med masseraf kilometer under motorhjelmen, men endnu flere oplevelser af, at Danmark er det fineste sommerland med masser af gemte skatte, vi bare skal ud at finde.

At tage på dagsture, som den ovenfor, er en af vores yndlingsbeskæftigelser, når vi har ferie. Det gælder ude såvel som hjemme i Danmark, at vi elsker turene uden mål, men med nærmeste omvej som det oplagte valg.

Onsdag endte som mestendels praktisk dag. Med tørvejr endte den som Store Vaskedag og jeg kom i bund med alt det, der trængte til en tur i maskinen. Jeg strikkede, lyttede til lydbog, spiste frokost med Kenneth, sov eftermiddagslur, spiste jordbærkage til eftermiddagskaffen og hjalp med at grille landkylling og koge små, nye kartofler købt ved vejsiden, da vi skulle spise til aften. Vesterhavet besøgte vi lige inden sengetid, for en solnedgang på stranden sover man ekstra godt på.

I dag er planen endnu ikke lagt …

Vi har dog én plan. Denne …

Vi tog vejret alvorligt

Sommermorgenmad, når den er bedst

Det er med at nyde jordbærrene, så længe de er her, så der er renset en stor stak jordbær til morgenmaden. Vejsidejordbær, som er modnet af sol og præcis så langsomt, som de skal.

I køleskabet står en liter ymer. Jeg ved, hvad jeg skal have …

Rigtig god torsdag til dig :-)

- tak fordi du havde lyst til at læse med i dag -

Få de sidste nye opdateringer fra bloggen enten på FACEBOOK eller på BLOGLOVIN. Jeg kan også følges på Instagram.

Du vil sikkert også kunne lide